Den Haag
Hoofdstad van Zuid Holland
Regeringsstad en Residentie

van Nederland

Door Chris Schram

 

De Pagina's over de geschiedenis en historie van Den Haag

English Deutsch

Alfabetische Index Nieuw op deze site Stadswandelingen Rondvaart Uitgaan in Den Haag Links


Het
(Nieuwe) Centrum
van Den Haag

Tramtunnel / Souterrain
Grote Marktstraat, Prinsegracht

Architect(en) : -
Bouwjaar : 1996 - 2004
Stijl : Modern

Tunnelwater

Is de tramtunnel mooi ? daarover kun je van mening verschillen.

Kijk je naar (echte) metro stations in andere steden, dan hebben de stations (haltes) in Den Haag meer stijl. Ik vind 'station' Spui persoonlijk fraai, maar de halte (!) Grote Markt absoluut niet. En gezien het aantal Euro's dat dit alles heeft moeten kosten vind ik dat storend.

16 oktober 2004, vlak voor de officiŽle opening, was ik al heel vroeg in de tunnel. Ik keek mijn ogen uit. Kort samengevat : Vooral de in-/uitgang aan de Grote Markt had veel beter moeten aansluiten bij de historische binnenstad, maar eigenlijk geldt dat voor alle haltes en (rol) trappen.

Waarom zijn de informatie borden zo laag en is er niet gekozen voor (neo)- Jugendstil. Waarom past het zo slecht bij monumenten als de Bijenkorf.

Wat jammer. Een gemiste kans. Zoveel geld uitgegeven en er dan niet iets bijzonders van maken. Dat is voor mij ongebegrijpelijk.

De tunnel had wat mij betreft niet gegraven hoeven worden, of alleen voor (doorgaand) autoverkeer. In dat geval had hij langer moeten zijn. Er had zeker een gracht op gemoeten, daar had de stad iets aan gehad. Bevaarbaar water op de Prinsegracht en de Brouwersgracht.

De tunnel is in oktober 2004 in gebruik genomen en het wachten is op een dwarsverbinding onder het Spui tot de Parkstraat (maar dan zťker met bevaarbaar water er op). Als de gemeente nu nog geen geld heeft voor het heropenen van grachten, dan moet er ieder jaar 3 miljoen opzij worden gelegd, zodat er over een 20/30 jaar genoeg geld is voor de ontdemping van Paviljoensgracht, Veerkades en een kort deel van het Spui. Den Haag verdient het !

Wie verstandig was geweest had al het geld dat deze tunnel gekost heeft bespaard door Stadhuis en Warenhuizen in Nieuw Laakhaven neer te zetten, de ministeries langs de Neherkade en van het oude centrum een toeritische trekpleister te maken, met grachten, gezellige autoluwe straatjes en geen grootschalige nieuwbouw. Nu moeten we weer 50 jaar wachten voordat je daar nog eens over kunt gaan nadenken.

Spui