Den Haag
Hoofdstad van Zuid Holland
Regeringsstad en Residentie

van Nederland

Door Chris Schram

 

De Pagina's over de geschiedenis en historie van Den Haag

English Deutsch

Alfabetische Index Nieuw op deze site Stadswandelingen Rondvaart Uitgaan in Den Haag Links

De Mooie Stad
Laan van Meerdervoort (voorheen 'Dekkerslaantje')
(Van Willemspark/Zeeheldenkwartier naar Oud-Waldeck/Kijkduin)

06apr0953z.jpg (141484 bytes)

06apr0954z.jpg (150789 bytes)

Bronovo

De Laan van Meerdervoort is genoemd naar een oude hoeve die vlak buiten de Haagse Singelgracht (Verdedigingssingel) lag ongeveer ter hoogte van het punt waar Javastraat en Laan van Meerdervoort samenkomen.  Deze hoeve was van de heer Dekker. De oorspronkelijke naam was dan ook Dekkerlaantje (niet veel meer dan een zandpad en niet meer dan een paar honderd meter lang).

De Laan van Meerdervoort is tussen 1875 en 1960 langzaam in de richting van Loosduinen (Kijkduin) 'volgebouwd'. Toen hij rond 1960 zijn eindpunt had bereikt was het de langste laan van Europa geworden. Hagenaars zijn erg trots op de Laan van Meerdervoort, die ze de langste laan van Europa noemen. Of de circa 6 km nog steeds genoeg is voor dit record is mij niet bekend. Wellicht zijn er ondertussen langere lanen aangelegd.
(met dank aan Maggy Rond).

Een "reis" langs de Laan van Meerdervoort (met trams 17 en 3 bijvoorbeeld) is een reis door de tijd.

Langs deze mooie Haagse laan is heel duidelijk de ontwikkeling van de bouwstijlen te zien. Aan het begin van de laan (Zeehelden- en Duinoord) vinden we de uitbundige  Neo- en Eclectistische stijlen van omstreeks 1880 die mooi aansluiten op de architectuur van het Willemspark. Aan het eind van de laan staan huizen uit de jaren '60 van de 20e eeuw.

 

Beroemd is Gymnasium Haganum. Één van de mooiste Neo-Renaissance panden van de stad. Beroemd is ook het statige Mesdag Museum. Het ligt aan het begin van de Laan van Meerdervoort. Het Panorama Mesdag ligt er vlakbij (Zeestraat).

Vlak voor de Reinkenstraat ligt een aparte 'inham' waar de huizen in een halve circel liggen. Daar achter ligt een klein, leuk park "Sunny Court", waar ik augustus 2005 voor het eerst kwam (maar in 1989 al een keer vanuit één van de huizen in de 'inham' gezien moet hebben, omdat een vriendin daar op kamers woonde). Den Haag heeft nog zoveel verborgen schoonheden.

"Sunny court" is een groene oase. Ooit lag hier een stoomtram-baan, die liep achter de huizen van de Laan van Meerdervoort langs in de richting van het Vredespaleis. Bij de Obrechtstraat lag een speciale brug over de Afzandingsvaart voor deze stoomlijn.

Toen de tram electrisch werd (en er dus geen rook- roetwolken meer te vrezen waren) kon die door de Laan van Meerdervoort zelf gaan rijden. Het gebied achter de huizen werd een tennisbaan ('court'... vandaar de naam sunny court). In 1977 werd het een parkje, dat de laatste jaren door bewoners en gemeente goed wordt onderhouden.

Voorbij De Reinkenstraat begon men te bouwen aan het begin van de 20e eeuw. Tussen het Verversingskanaal en de Fahrenheitstraat vinden we dan ook vooral panden in de typisch haagse Overgangsarchitectuur (met vleugjes Jugendstil).

Toen de bouwers rond 1914 de Fahrenheitstraat bereikten brak de eerste wereldoorlog uit en was het voorbij met het bouwen van fraaie panden. Nederland was dan zelf nog wel neutraal, de oorlog bracht wel een eind aan een periode van grote welvaart.

Het was een sobere tijd en dat is te zien aan de gebouwen die na 1914 in de stad werden neergezet. De tijd van ornamenten en ècht bijzondere architectuurstromingen was helaas voorbij.

Bij de Laan van Eijk en Duinen / Azaliaplein ligt een bijzonder wijkje waar de Laan van Meerdervoort vlak voor de tweede wereldoorlog ophield. Het lijkt een dorpje in de stad. Daar vlakachter ligt een schitterende villa wijk uit de jaren '20 !

Langs de laatste kilometers van de laan ziet men de gebouwen van de jaren '50 en '60 van de vorige (20e) eeuw.

De laan eindigt bij de Landgoederen Ockenburgh en Meer en Bos (Kijkduin). Er zijn al voor de tweede wereldoorlog plannen gemaakt om de laan nog verder door te trekken en ook voorbij de Kijkduinsestraat een grote woonwijk in de duinen aan te leggen. Dat plan is ten gevolge van de Duitse inval nooit ten uitvoer gebracht.

Hoewel de Laan van Meerdervoort anders dan andere brede wegen aan deze kant van de stad (zoals de Loosduinseweg/Loosduinse Kade, Koningin Emmakade/Waldeck Pyrmontkade) geen water in het midden heeft gehad (waar nu trams rijden lagen groenperken, werd de laan wel doorsneden door diverse waterwegen.

De Afzandingsvaart (één van de mooiste waterwegen aan deze kant van de stad) is grotendeels verdwenen.  Het Verversingskanaal en de Afzanderijvaart bestaan nog steeds, evenals de waterpartijen richting Bohemen en Meer en Bos.

De Conradbrug (over het Verversingskanaal) is een massieve brug uit de jaren '30.

Op de brug staat een standbeeld van een moeder die haar kinderen helpt oversteken, aan de waterkant staan kleinere standbeelden van dat jongentje (met een klomp als schip) en het meisje (met konijntje). Ik heb foto's van die twee standbeelden links van deze tekst neergezet.

Vml. Huishoudschool