Den Haag
Hoofdstad van Zuid Holland
Regeringsstad en Residentie

van Nederland

Door Chris Schram

 

De Pagina's over de geschiedenis en historie van Den Haag

English Deutsch

Alfabetische Index Nieuw op deze site Stadswandelingen Rondvaart Uitgaan in Den Haag Links

De Firma J. Hoogeveen & Co.
Veenkade 31/32

Architect(en) : W. van Liefland (pakhuis)
Bouwjaar : 1901
Stijl :
Art Nouveau (pakhuis)
Rijksmonument

Versie van : 25 februari 2008

De firma Hoogeveen & Co. is opgericht in 1895 aan de Veenkade, die in die tijd nog Noord West Buitensingel werd genoemd.

Na de demping van de Prinsegracht (1904) was de Groothandelsmarkt (groenten, aardappelen, brandstoffen, en hooi en stro) gevestigd aan de Noord West Singelsgracht. Schepen uit onder andere het Westland kwamen naar deze gracht met hun handelswaar. De groothandelsmarkt verdween in 1932 naar het Laakkanaal, de Loosduinse vaart ging voor een groot deel 'dicht' (demping in 1934) en het werd een stuk stiller op het water. Toch waren er nog schepen die naar dit deel van de stad moesten varen. De Zuid Hollandse Bierbrouwerij was er nog gevestigd en Hoogeveen & Co. bleef. Dat bedrijf bestaat nu nog steeds. Het was en is een groothandel voor loodgieters en klussers.

De firma bestaat uit een winkel, een voormalig koetshuis en daar tussenin een schitterend pakhuis. Het pakhuis is ontworpen door de beroemde architect W. van Liefland. Hij ontwierp een gevel in de Oostenrijkse Jugendstil 'Sezession' die oorspronkelijk nog één etage hoger zou zijn geworden. Men heeft het bij 3 etages gelaten. Het huidige pand is toch nog 30 meter hoog.

Het pakhuis heeft aan de binnenzijde een rails, zodat zware goederen en lange buizen met een wagentje naar achteren gereden kunnen worden. Achterin kunnen de buizen rechtop staan. Dat was vroeger een groot voordeel omdat olie  die tijdens de fabricage van de buizen achter was gebleven er dan uit stroomde.

Bij bedrijven waar de buizen liggend werden opgeslagen gebeurde dat niet en werden de restanten hard, zodat de buizen verstopt raakten.

Hoewel men er thans de moderntse spullen kan vinden, er geen paard en wagen meer voor de deur staat en er geen grote schepen meer aanleggen is het interieur van winkel en pakhuis zelf in de afgelopen eeuw amper gewijzigd.

Wie bij Hoogeveen binnenwandelt, wandelt terug in de tijd. Oude stellages met ladders op rails. Oude trappen, een oud kantoor en dan die speciale rails in het pakhuis.

Heel bijzonder, heel fraai.

Historisch erfgoed dat de tand des tijds goed heeft doorstaan.

De architect van het Pakhuis, de heer W.B. van Liefland, heeft eind 19e eeuw tevens de Van Ostade Woningen en het (zgn.) Fort ontworpen. Tevens ontwierp hij het prachtige pand aan de Bezuidenhoutseweg in de voor Den Haag unieke Neo-Maniëristische stijl. Van dat huis is alleen de voorgevel blijven staan. Daarachter is eind 20e eeuw een moderne bank gebouwd.

In 1904 is het Koetshuis van de 's Gravenhaagse Burgerrijschool door Liefland onworpen.


SHIE (externe link) Stichting Haagsch Industrieel Erfgoed

 

eXTReMe Tracker