Den Haag
Hoofdstad van Zuid Holland
Regeringsstad en Residentie

van Nederland

Door Chris Schram

 

De Pagina's over de geschiedenis en historie van Den Haag

English Deutsch

Alfabetische Index Nieuw op deze site Stadswandelingen Rondvaart Uitgaan in Den Haag Links

Haagse Grachten :
Brouwersgracht (gedempt)
Versie van : 13-05-10

Meer Foto's van bestaande Haagse Grachten [1]
Meer Foto's van bestaande Haagse Grachten [2]
Meer Foto's van bestaande Haagse Grachten [3]
"Op de Haagse Gracht"

05febr0338x.jpg (230614 bytes)

Tegelijkertijd met de aanleg van de Nieuwe Prinsengracht werd de Brouwersgracht gegraven (omstreeks 1642). Zo kon men met een boot vanaf de Zuid West Singelgracht (het Om & Bij) snel het centrum bereiken.

Aan de Brouwersgracht bevond zich vanaf 1643 een bierbrouwerij (waar de gracht haar naam aan te danken heeft) : De Rode Leeuw. Die Brouwerij is ondertussen verdwenen, maar een zijstraat van de Brouwersgracht heet nog steeds de Rode Leeuwstraat.

De Brouwersgracht was een korte gracht (waarschijnlijk één van de kortste Haagse grachten). In 1902 is hij helaas (samen met de Prinsegracht) gedempt. Op de plaats waar eeuwen lang water had gestroomd rijdt sinds die tijd een tram (6).

Langs deze voormalige gracht zijn veel oude gebouwen blijven staan. Op de hoek van de Brouwersgracht / Buitenom staat één van de jongste panden. Het is gebouwd in 1885. Recht daar tegenover staat een gebouw dat nog jonger is. Een school : Dat is echt een vreselijk lelijk gebouw.

Alle andere huizen aan deze gedempte gracht zijn bijzonder.

In 2003 is helaas besloten door de gemeente dat (ook) deze gracht de eerste decennia niet wordt heropend.

Ontzettend zonde en eigenlijk ook heel dom. De gemeente heeft verkeerd gegokt (dat kon ik ze vooraf al vertellen). Middenstanders sloten na vele jaren hun deuren en veel mensen zijn al vertrokken. Er is de afgelopen twee jaar al veel veranderd.

De mogelijkeheden waren volop aanwezig. Demping heeft circa 100 jaar geleden plaats gevonden ivm stank overlast. Sinds de aanleg van het 2e kanaal naar Scheveningen behoort dat probleem tot het verleden.

Er is eigenlijk niets bijzonders voor het water teruggekomen. Een brede trambaan die de straat zeker geen goed heeft gedaan. De Brouwersgracht zou met de terugkeer van het water een toplokatie worden voor bewoners, winkeliers en anderen.

Iets herstellen en terugbrengen naar een situatie zoals die vroeger heeft bestaan betekent niet dat je 'hangt naar het verleden', maar dat je toegeeft dat iets wat men 200 / 300 jaar geleden mooi vond, nog steeds mooi is.

De gemeente had in 2002 circa 10 mogelijke ontwerpvarianten van een heringerichte Brouwersgracht bekeken. 2 van die varianten lieten een gracht zien. In februari waren er nog maar drie plannen over, waaronder de 2 met een gracht. In alle twee de varianten bleef de tram door de straat rijden. In het eerste plan waren er 27 parkeerplaatsen over, in plan twee 43. 
Den Haag heeft hier weer eens voor saai en goedkoop gekozen. Dat is dom, want uiteindelijk zijn er in zo'n geval alleen maar verliezers.

Nog steeds wordt de enorme toegevoegde waarde van toerisme èn leefbaarheid onderschat.

Oude Grachten van Den Haag
17e en 18e eeuwse Grachten van Den haag
De Singelgracht

Gedempte Grachten te Den Haag

Haagse Grachten