Den Haag
Hoofdstad van Zuid Holland
Regeringsstad en Residentie

van Nederland

e-mail

 

Pagina's over Den Haag

English Deutsch

Benoordenhout
Haagse Wijken

Index Nieuw op deze site Rondleidingen Oude Stad Uitgaan in Den Haag Links
Zie ook de hoofdstukken :

Art Nouveau - Jan van Nassaustraat

Den Haag Wassenaarseweg

Het Benoordenhout ligt aan de Noordkant van het Haagse Bos.
Benoordenhout is onderdeel van het stadsdeel Haagse Hout en onderverdeeld in diverse buurten. Het Nassaukwartier en de Schildersbuurt (iets anders dan de Schilderswijk) zijn er twee van.

De Nassauwijk is aangelegd aan het eind van de 19e eeuw.
De Schildersbuurt is een wijk uit het begin van de 20e eeuw.
Hier woonden vroeger veel officieren uit het leger en oude adel.

De Nassaubuurt bestaat vrijwel geheel uit (voormalige) woonhuizen. Winkels werden daar niet gebouwd. Dat stond de eigenaresse van de grond (die zelf op landgoed Oostduin woonde) niet toe. Wel kwam er een ziekenhuis. Veel van de woonhuizen werden gedurende de twintigste eeuw kantoren, maar de laatste jaren krijgen die gebouwen weer een woonfunctie. Het Nassaukwartier is een geliefde buurt.. en een prachtige buurt om te wonen, te werken of gewoon even door heen te lopen en te genieten van de mooie 19e eeuwse
architectuur !

Toen de Schildersbuurt werd aangelegd besloot men daar wel winkels te laten vestigen. Dat gebeurde in de Weissenbuchstraat. Twee huizen aan de Jan van Nassaustraat werden gesloopt toen de Weissenbuchstraat werd aangelegd. Men kan dat nog zien aan de nummering van de "hoekhuizen". Jan van Nassaustraat 71 en 73 zijn verdwenen.

In het Nassaukwartier vindt men prachtige gebouwen in Jugendstil, Neo-stijlen en Eclecticisme. In de Schildersbuurt ziet men huizen in de stijl van Berlage, die gebouwd zijn in de overgangsfase van Jugendstil naar het meer zakelijke bouwen.

Voor de Tweede Wereldoorlog was het Benoordenhout één van de mooiste wijken van de stad. Vergelijkbaar met Duinoord, Statenkwartier, Archipelbuurt en delen van het Bezuidenhout.

Door de bouw van lelijke kantoren (na 1950) is de wijk wat van de glans verloren, maar nog steeds is het een wijk waar Den Haag trots op is.

Het voormalige Esso kantoor "Petrolea" (ook "De Rode Olifant" genoemd) laat zien dat kantoren helemaal niet lelijk hoeven te zijn. Het is een prachtig gebouw dat nu door advocaten wordt gebruikt. Petrolea is ontworpen door de architecten J.H. de Roos en W.F. Overeynder voor de American Petroleum Co. (1924). Het beeldhouwer is van Jan  van Lunteren.

De wijk Benoordenhout is minder beschadigd in de oorlog dan het Bezuidenhout, maar helemaal ongeschonden kwam de wijk de 5 donkere jaren ook niet door.

De Duitsers lieten in de oorlog anti-tank wallen & -grachten aanleggen in het Benoordenhout en er werden bunkers gebouwd.

Veel van die bunkers en anti-tankwallen & -grachten zijn ondertussen weer opgeruimd .Vaak werden ze in de jaren '60 vervangen door kantoorkolossen. Midden in Benoordenhout is echter een stuk van de Duitse verdedigingswerken terug te vinden.  De Gemeente heeft   ze de status van 'monument' gegeven, net als enkele bunkers in de duinen en Nederlandse Verdedigingswerken uit 1939 (te Scheveningen).

 

Het Benoordenhout is een wijk met veel groen.

Parken, slootjes en ook de oude duinen zijn nog steeds -prominent- aanwezig.

Dwars door die oude duinen loopt sinds 1828 'de Koninginnegracht   / Het Kanaal' dat het water van de Haagse Grachten had moeten laten doorstromen. Dit kanaal heeft de zee echter nooit bereikt

In de oude duinen van het Benoordenhout liggen prachtige 18e en 19e eeuwse landhuizen, enkele scholen en een kazerne.

Een gedeelte van die kazerne is in de tweede wereldoorlog door de Duitsers gebouwd.

Vanaf de hoogste duintop heeft men een mooi uitzicht over het Kanaal en de oude binnenstad. Er is een tunnel gegraven onder deze duintop (St. Hubertusduin). Op die manier heeft men de duintop kunnen sparen.

Het zou goed zijn als ook het autoverkeer onder de Koningskade in een tunnel ging (er is al een tunnel bij het Centraal Station). Deze nieuwe tunnel zou van de Zuid Hollandlaan naar het Hubertusviaduct moeten lopen, met bovengronds nog slechts 2 rijbanen voor het verkeer dat op de Mauritskade, in de Javastraat of Laan Copes moet zijn. Al het doorgaande verkeer zou verder ondergronds moeten gaan.

Dat komt de leefbaarheid in dit deel van de stad sterk ten goede.

Voorbij het Hubertusviaduct hoeft tot aan de Scheveningseweg geen dure tunnel te worden gegraven. Zet er twee wanden neer naast de bestaande weg, dakplaat erop, zand eroverheen met bomen en het verkeer is uit het zicht verdwenen en Den Haag heeft er een mooie begroeide heuvel (uitkijkpunt) bij.